CNG – ekonomisks risinājums zaļākai nākotnei
CNG (compressed natural gas) ir dabasgāze, kas pirms izmantošanas (uzpildīšanas auto) tiek saspiesta līdz 1% no sākotnējā tilpuma. CNG degviela ātri iztvaiko gaisā, tāpēc nerada eksplozijas draudus noplūdes gadījumā, un tai ir augstāka aizdegšanās temperatūra nekā benzīnam un dīzeļdegvielai, tādā veidā samazinot nejaušas aizdegšanās riskus.
CNG degviela ir tīrākā dedzināmā alternatīvā degviela, jo sadegšanas laikā rada ievērojami mazāk dabai kaitīgo izmešu. CNG degviela ir ne tikai videi draudzīga, bet arī ekonomiski izdevīga, tās izmantošana, ļauj ietaupīt pat 40-60% degvielas izmaksu, salīdzinot ar benzīnu un dīzeļdegvielu, turklāt lētāka ir arī CNG automašīnu ekspluatācija, CNG motors darbojas daudz klusāk un saudzīgāk, netiek radīts skaņas piesārņojums vidē, un tas arī saudzē automašīnas dzinēju (piemērots sabiedrisko pakalpojumu sniedzējiem, apdzīvotās teritorijās).
Nobrauktais attālums pa 10 EUR*
Ievērojami mazāki izmeši
Augsta enerģētiskā vērtība
*Piemērs aprēķināts salīdzinot kombinēto patēriņu trīs Škoda Octavia Combi mašīnām;
1.6 TDI 85KW DSG; 1.5 TSI 110KW DSG; 1,5 TGI 95KW DSG.
Piemērā iekļautās degvielas cenas: E95 1,32 EUR; DD 1.25 EUR; CNG 0,98 EUR/kg
CNG biznesam - samazinātas transporta izmaksas, efektivitāte un videi draudzīga uzņēmējdarbība
Latvijas Gāze piedāvā izbūvēt privātu CNG uzpildes staciju uzņēmuma teritorijā. Privātā uzpildes stacija būs ērts un izdevīgs risinājums uzņēmumiem, kas jau izmanto vai plāno iegādāties CNG automašīnas, kravas auto vai autobusus. Pateicoties CNG zemajai cenai, salīdzinājumā ar citiem degvielas veidiem, jaunos transportlīdzekļos ieguldītā nauda atmaksāsies ātri. Kopš 2020. gada attīstības finanšu institūcijas “Altum” uzņēmumu energoefektivitātes programmā ir pieejams finansējums pārejai uz videi draudzīgākiem transportlīdzekļiem, tai skaitā arī CNG automašīnām, un lokālo CNG uzpildes staciju uzstādīšanai uzņēmuma teritorijā.
“Eco Baltia” attīstības stratēģijās būtiska loma tiek vērsta uz vides ietekmes samazināšanu uzņēmumu iekšienē. Tāpēc pašsaprotams lēmums bijis uzsākt pakāpenisku pāreju uz videi draudzīgāka transporta izmantošanu. 2020.gadā Rīgas ielās laidām Latvijā piecas pirmās ar CNG jeb saspiesto dabasgāzi darbināmas atkritumu savākšanas automašīnas. Šogad to skaitu palielinām jau līdz kopumā desmit šādiem spēkratiem. Viens no galvenajiem ieguvumiem attiecībā uz vidi jau šobrīd vērojams būtisks CO2 samazinājums, kas, salīdzinot ar līdzšinējo transportu, ir pat par 22% mazāks. Tāpat un ne mazāk svarīgs ieguvums ir līdz pat 30% zemākas izmaksas par patērēto degvielu. Turklāt šīs automašīnas ir klusākas pilsētvidē, ko varētu novērtēt arī iedzīvotāji. Esam pārliecināti, ka šis ir tikai sākums pārejai uz videi draudzīgāku transportu ne tikai mūsu uzņēmumā, bet arī valstī kopumā. Jo Latvijai ir visi priekšnosacījumi, lai to virzītu arvien straujāk, tostarp attīstot degvielas uzpildes staciju infrastruktūru”.
Ar CNG darbināmie autobusi Jēkabpils ielās kursē jau no 2019. gada vasaras. Esam ļoti gandarīti par izdarīto izvēli, jo šo 2 gadu laikā esam pārliecinājušies par to ekonomisko izdevīgumu – ievērojamu degvielas izmaksu ietaupījumu un izdevīgu ekspluatāciju. Veco dīzeļdegvielas autobusu nomaiņa uz jaunajiem saspiestās dabasgāzes (CNG) transportlīdzekļiem, ļāvusi mums samazināt degvielas izmaksas līdz pat 40%, tādējādi saglabājot līdzšinējos braukšanas tarifus un atlaides, piemēram, bezmaksas braucienus skolēniem. Pasažieri un pilsētas iedzīvotāji atzinīgi vērtē to, ka CNG autobusi rada mazāku vides piesārņojumu pilsētā un ir daudz klusāki, ērtāki un mūsdienīgāki.
Jau vairāk nekā 3 mēnešus kravu pārvadājumus veicam ar CNG smagajām mašīnām. Darba ir daudz, un mašīnas tiek izmantotas gandrīz visu diennakti, šajos mēnešos mūsu 5 kravas automašīnas jau patērējušas vairāk nekā 20 000 kg CNG degvielas, nobraucot aptuveni 250 000 km. Ņemot vērā lielo degvielas patēriņu, esam pārliecinājušies par CNG degvielas efektivitāti, jo izmaksas par degvielu ir samazinājušās par aptuveni 15%. CNG izmantošanu ļoti ērtu padara netālu esošā publiskā uzpildes stacija Brocēnos, kurā, tāpat kā benzīnu vai dīzeļdegvielu var ātri un ērti uzpildīt CNG.
Uzpilde
Latvijā tāpat kā citās Eiropas valstīs attīstās gan CNG publiskā, gan privātā uzpildes infrastruktūra. Attīstoties dabasgāzes infrastruktūrai un tehnoloģijām, privātās uzpildes stacijas iespējams izbūvēt jebkurā vietā Latvijā, ne tikai teritorijās ar gāzes apgādes tīklu. Ja uzņēmums atrodas blakus gāzes apgādes tīklam, uzpildes staciju iespējams pieslēgt kopējam tīklam, bet gadījumā ja šādas iespējas nav, iespējams izbūvēt privāto uzpildes staciju un piegādāt sašķidrināto dabasgāzi.
Privātā uzpilde EKONOMISKĀ
Individuālās dabasgāzes kompresijas iekārtas ir ideāli piemērotas nelielam patēriņam un derēs gan mājsaimniecībai, gan arī mazajiem uzņēmumiem ar vienu līdz trim CNG automašīnām. Vienas automašīnas uzpilde var aizņemt 1-4 stundas, atkarībā no uzstādītās iekārtas ražības un aprīkojuma. “Ekonomisko” uzpildi var uzsākt un droši lietot pat nakts laikā, jo pēc automašīnas tvertnes uzpildīšanas CNG stacija automātiski pārtrauks darbu. Uzstādīt individuālās dabasgāzes kompresijas iekārtas ir vienkārši, jo tās var pievienot pat pie standarta mājsaimniecību dabasgāzes ievadiem.
Privātā uzpilde ĀTRĀ
Ātrā CNG uzpilde ir tikpat ātra un ērta kā tradicionālo degvielu uzpilde. Izbūvējot savā teritorijā privātu CNG uzpildes staciju, uzņēmums ar lielu autoparku var ievērojami samazināt degvielas izmaksas (pasažieru auto vidējais CNG patēriņš uz 100 km atkarībā no modeļa svārstās ap 3-6 kg, savukārt kravas mikroautobusiem – no 9-12kg), veikt precīzāku patērētās degvielas uzskaiti, vienlaikus rūpējoties par apkārtējo vidi.
Publiskā uzpilde
Uzpildes staciju tīkls turpina attīstīties un paplašināties - Eiropā dabasgāzes un biometāna uzpildes infrastruktūra tiek attīstīta paralēli, jo biometāns dod iespēju būtiski zaļināt dabasgāzes piegādes un izmantošanu, neveicot fundamentālus uzlabojumus nedz dabasgāzes pārvades, nedz sadales jomā (Publiski pieejamās CNG uzpildes stacijas EIROPĀ). Latvijā šobrīd publiski pieejamas 7 CNG uzpildes stacijas, bet jau līdz 2021. gada beigām tās būs 10.
CNG automašīnas
CNG transports ir plaši pielietojams – to var lietot gan pilsētu, gan starppilsētu satiksmē, būtiski mazinot vides piesārņojumu un trokšņu līmeni. Visbiežāk saspiestās dabasgāzes automašīnās tiek izmantots divu degvielu dzinējs – to darbina gan gāze, gan benzīns. Beidzoties dabasgāzei, automašīna automātiski izmanto benzīnu. CNG sistēma mašīnās ir iebūvēta jau rūpnīcās, ražošanas procesā, tāpēc nav pamata uzskatīt, ka tā kaut kādā ziņā varētu būt bīstama. CNG automašīnām, tāpat kā citiem auto, pirms ekspluatācijas tiek veiktas pārbaudes, baloni tiek testēti dažādu temperatūru, triecienu un citu apstākļu situācijās.